De veertigdagentijd nodigt uit tot bezinning. Een handreiking daartoe doet Laurens Collegium met Liszts Via crucis, over de kruisweg van Jezus.
Aan het eind van zijn leven keerde Liszt in zijn muziek terug tot de basis, zelfs tot het minimalistische aan toe. Soberheid karakteriseert nu zijn werken, in plaats van virtuoze overdaad. Inspiratie doet hij op uit oude componeertechnieken, Latijnse hymnen en liederen uit de reformatie, zoals O Haupt voll Blut und Wunden.
In combinatie met Gesualdo’s responsoriën, geschreven voor de Stille Week, ontstaat een fascinerend muzikaal verhaal. Met het motet Christus factus est van Bruckner besluiten wij dit concert, klinkt een antwoord op het waarom van het lijden en is er een perspectief op Pasen.
Programma
Gesualdo – In monte Oliveti
Gesualdo – Tristis est anima mea
Liszt – Via crucis
Gesualdo – Tamquam ad latronem existis
Gesualdo – Tenebrae factae sunt
Bruckner – Christus factus est
Musici
Laurens Collegium – koor
Wiecher Mandemaker – dirigent
Dirk Luijmes – harmonium
In het koor van de Laurenskerk bouwen we een pijporgel van de toekomst, dat digitaal te bespelen is: een ‘hyperorgel’. Zo wordt het orgel toegankelijker voor een brede groep musici.